tisdag 1 september 2009

Har faktiskt varit lite produktiv..

...och passat på att skriva några låtar under min pappaledighet.. Åh nej, inte när gullungarna är uppe..då går det i 120 så det är bara att hänga med! Det har ju, i ärlighetens namn, varit en liten omställning att va hemma sedan mamma började jobba heltid (eller snarare 150%..) dagarna går fort och det är högt tempo. Men både mysigt och roligt, men såklart lite kämpigt också-speciellt då lillasyster Kajsa inte alls är som sin syster.. Julia skulle man kunna ha satt själv med lite leksaker så hade hon, utan problem, sysselsatt sig själv och man skulle ha hittat henne där man satte ner henne. Med Kajsa är det tvärtom! Idag har hon t.ex. klättrat upp på köksbordet (har Julia aldrig gjort...), stått och balanserat högst upp på storasyrrans tripp-trapp (har Julia aldrig gjort..), provsmakat ur bamseshampooflaskan (har..ja, ni förstår..). Under senaste veckan har hon dessutom slängt pappas mobil i diskvattnet (som inte flöt-fastän den hade sim-kort..), varit på väg ut ur fönstret från trappan upp..(som hon öppnat själv förstås..) Ja, det är ett litet annat tempo som ni kanske förstår. Vi har konstaterat att Kajsa är mer som mamma var när hon var liten (och har samma humör som mamma kan ha som stor..) medan hon är mer lik pappa till utseendet medan Julia precis som pappa till sätt men mamma upp i dagen till utseende (man kan tycka att hon kanske dragit vinstlotten...) Hursomhelst har det alltså blivit en text som handlar om hur livet som pappaledig kan vara-den heter så passande; "Jag ligger på minus" Finns snart i en cd-butik nära dig..men så länge får ni hålla till godo med texten.. Vi hörs/johan

Jag ligger på minus

Jag vet jag borde strykt och hängt och vikt den
Men tvätten ligger orörd på vårt golv
Och maten borde legat uppå faten
För det var längesedan klockan nu slog tolv

Men barnens glass den rinner ut ur strutarna
Jag vet jag borde lägga på en rem
För nu så jävlar brinner det i knutarna
Om två minuter kommer mamma hem

Jag ligger på minus, jag ligger på minus – ingenting att göra åt det nu
Jag ligger på minus, jag ligger på minus – nu hjälper inga söta, snälla lilla du

Min älskling säger jämt att hon får vänta,
Att det alltid tar sån tid när jag ska ut
Att mitt minuskonto ökat nu med ränta
Jag förstår att detta måste få ett slut

Men när jag sen snabbt ska shoppa i affären
Är det ju många som vill byta några ord
Och inte sätter jag mig då på tvären
Fast jag vet att resultatet kan bli mord

Jag ligger på minus, jag ligger på minus – ingenting att göra åt det nu
Jag ligger på minus, jag ligger på minus – nu hjälper inga söta, snälla lilla du


Fast när jag sen tänker efter så visst var det väl som så
Att när minus möter minus blir det plus
Och det betyder väl att även fast jag glömmer då och då
Så kan nog ändå jag väl vara värd en puss

Det var detta som jag trodde och sen sa till frugan min
Men det var visst nåt jag inte då förstått
För nu står jag här och fryser på vår trappa och vill in
Och mitt vänstra öga börjar snart bli blått

Jag ligger på minus, jag ligger på minus – ingenting att göra åt det nu
Jag ligger på minus, jag ligger på minus – nu hjälper inga söta, snälla lilla du

Inga kommentarer: